"Nüüd on see siis tehtud" ehk elektriautodest.

Tõepoolest.
Nüüd on see siis tehtud.  Kui siiani võis elektriautost Eesti kontekstis räägida pigem tingivas kõneviisis, on tänaseks olukord muutumas.  Nimelt otsustas Eesti valitsus vahetada 10 miljonit kasutamata saastekvoodi ühikut Eestimaad katva elektriautode laadimisvõrgu väljaehitamiseks ning 507 elektriauto soetamiseks.

Tehing näeb esmalt ette kogu Eestit katva elektriautode laadimisvõrgustiku rajamise hiljemalt järgmise aasta lõpuks. Teiseks võetakse kasutusele toetusskeem, mis muudab elektriautod tavainimestele soodsamaks ja motiveerib neid aastail 2011–2012 elektrisõidukit soetama. Kolmas tehingu osa puudutab 507 elektriauto kasutuselevõttu sotsiaaltöötajate poolt.

Ma ei hakka siinkohal arutlema, kuivõrd õige on üleüldse selline nähtus, nagu saastekvootidega äritsemine, kuid minu arvates on elektriautodesse investeerimise näol tegemist ainuõige sammuga.  

Kujutan juba vaimusilmas ette neid, kes elektriautosid maha teevad ning nende puudusi üles loevad. 
JAH! Tegemist ei ole imeliikuriga ja tõepoolest on elektriautol ka palju miinuseid, kuid kas pole mitte nii iga asjaga ? Ideaalset  ei olegi olemas. 
Mõned meediast läbi käinud argmendid koos minu vastuargumentidega. 

* Elektriautod on väikesed ja "kipakad"? 
- Kas tõepoolest peavad kõik sõitma vaid linnamaasturitega ? Igal autol on oma koht ja eesmärk ning nagu keegi tark inimene kunagi ütles "iga auto ei olegi mõeldud selleks, et sinna mahutada naine, neli last, telk, kummipaat ning ratastoolis vanaisa". 
Tegemist on siiski linnaautoga, mille peamine eesmärk on (muuhulgas) muuta meie linnakeskkond müra- ning saastevabamaks. 

Kui olime abikaasaga Brüsselis, jäi ühe esimese asjana silma, et linnapildis domineerisid pigem väikeautod ja kompakt- või minitautod ! Ehk siis lihtsamalt üteldes LINNAAUTOD. Kui meil eksib linnamaasturite virr-varri vahest harva mõni Smart'i sugune väikeauto, siis Brüsselis tundus pigem linnamaastur nagu mõni võõrkeha. 

Oma osa on selles ka Euroopas laialt levinud maksupoliitikal, mis soosib igati väikeautosid ning  loomulikult heal tasemel ühistranpordil. Viimast nii linna siseselt, kui ka lähi- ja kaugliinidel. Autoga sõidetakse rongijaama, sealt edasi rongiga, sest nii on 
a) mugav
b) kiire
c) odav

Muideks - elektriauto ei pea olema väike. põhimõtteliselt on prototüübina olemas  ka elektriline Hummer ning www.zev kaudu on Eestist võimalik osta ka nii ütelda "linnamaasturit"


Siinkohal panebki mind imestama nende Eestisse toodavate pisiautode hind, kuna pildil kujutatud linnamaasturi hind on nende omast isegi odavam (alla 30 000 EUR koos maksudega) ning muud näitajad (läbivus ühe laadimisega jne) samad või paremad. 


* Elektriautosid on vaja pidevalt laadida, nende läbimismaa on väike.  
- Siinkohal peab jällegi tagasi tulema selle juurde, et antud ajahetkel on tegemist siiski pigem linnaautoga. Ühe laadimisega 130 km ei ole minu arvates vähe. 
Meie kliimas on talvisel ajal väidetavalt sõidudistantsiks 90 km, ei oska seda kommenteerida enne, kui ei ole ise elektriautot proovida saanud (loodan siiralt, et ühel päeval on see võimalus). 
Ma ei oska ütelda Tallinna kohta, kuid Pärnus või seigi Pärnu lähistel elades ei tundu ka 90 km ühe laadimisega sugugi vähe. Vaevalt, et ma päevas nii pika maa maha sõidan !

* Elektriautoga peab iga sõidu eelnevalt planeerima, "äkki unustan laadida" jne.
- Ka praeguste kütusehindadega peab iga sõitu planeerima, seda küll muul põhjusel. Laadimise seisukohalt....  Kui sageli unustad sa laadimata oma mobiiliaku või näiteks enne pikemat sõitu oma autot tankinda ?  Mina näen küll täiesti oma elu elektriautoga !  Võib-olla ei ole see veel täna 100% võimalik, kuid vaid loetud aastad tagasi oli ka mobiiltelefon "rikaste mänguasi", mida müüdi vaid üks inimese kohta ja levialasse "korraldati väljasõite" nagu rahvasuu rääkis. 

Mäletate näiteks  Nokia 1610 ?  
Telefon kaalus ca 300g ning oli  16 cm pikk ja 3cm paks ? 
600 mAh  aku, mis kestis umbes 3,5 tundi !



Kas keegi kasutab täna, 15 aastat hiljem veel 600 mAh akusid ? Isegi minu odaval mp3 mängijal on sees 1500 mAh ! Ja kas keegi oleks siis - aastal 1996 - uskunud, et mobiiltelefon on väike, kerge, IGAPÄEVANE, levib kõikjal  ning sellega saad vaadata ja salvestada videosid, pildistada ning surfata netis. 

Netis ? 

Õigus www.*****.com jõudis ju meile alles aastaid hiljem ning 640*480 pildiresolutsiooniga digikaamera oli tavakasutajale pigem "kauge unelm". 

3,5 tunni asemel laen mina oma nutitelefoni täna kord nädalas, loen selle kaudu meili ja käin netis, filmin kõrgresolutsioonis videot ja pildistan oma pere ning mängin 3D mänge.

Kas see kõik oleks võimalik, kui 15 aastat tagasi oleks olnud inimeste vastuseis mobiilile või internetile samasugune, nagu täna elektriautole ?


* Elu võimalikkusest elektriautoga ? 
- JAH, ma kujutan täiesti ette oma elu elektriautoga. Arenguruumi on loomulikult palju, kuid algus on siiski tehtud.
Õhtul sõidan töölt koju, panen auto laadima, hommikuks jälle akud laetud ja aeg teele asuda.

Elan praegu korterealamus ning esimese asjana peaksin ilmselgelt ühistule selgitama, miks vajan konkreetset "isiklikku" parkimiskohta - sinna on veetud minu auto laadimiskaabel.  Seetõttu näen ühe esmase vajadusena Eestis teha soodustused korteriühistutele, kes võimaldavad oma elanikele laadimispunkte. Laadimispunktide paigaldus peaks olema autoomanikule tasuta või siis vähemasti "taskukohane".  Siinkohal oleks kohalikel omavalitsustel väga suur töö ära teha !

Eramajas või maakodus on asi palju lihtsam.  Plaanin oma talule nii või nii paigaldada päikesepaneelid ja tuulegeneraatori, mis teeks auto laadimise mulle veelgi mugavamaks ja odavamaks. 

Kindlasti peaksid elektriautode laadimispukte paigaldama oma parklatesse ka kõik vähegi tuleviku suunas mõtlevad kaubanduskeskused. Lähed poodi, pargid auto ja paned ta samas laadima. Laadimise eest tasumise võimalustena näen siinkohal valikuks kas mobiilset maksmist (mobiilne parkimine/laadimine) või siis laadimiskaardid, mida saab antud kaubanduskeskusest osta.

Ilmselt peaksid laadimiskohatadele mõtlema hakkama ka kõikvõimalikud toitlustuskohad, eriti sellised, kuhu "läbisõidul satud".
Tean, et näiteks McDonalds on paljudes riikides teinud oma külastajate jaoks elektriautode laadimiskohad.

Kindlasti peaksid laadimiskohtade paigaldamisele mõtlema ka kõik tavapärased "bensiinijaamad" !


* Kas ma soetaksin endale elektriauto ?
- Jah, kindlasti.
Tegelikult olen sellest päris ammu unistanud.
Kuigi elektriauto ei ole "uus nähtus" (General Motorsi EV-1 oli 1990-te keskel rahva seas väga populaarne, kahjuks otsustas GM kütusefirmade survel selle tootmise lõpetada ning KÕIK TOODETUD AUTOD INIMESTELT TAGASI VÕTTA JA HÄVITADA !), on nende hind praegu paraku samas seisus, mis mobiiltelefonidel Nokia 1610 aegu. Eesti puhul tuleb siia juurde lisada veel ka (paraku) meie ülimadalad palgad, mis võib saada tõsiseks komistuskiviks, kui just keegi firma ei tule välja USA sarnaselt ideega pakkuda elektriautosid taskukohase kasutusrendiga (Usas oli rendihinnaks 200 USD, eh ca 140 EUR, meie palgataset arvestades võiks-peaks see hind olema madalam).

AGA SIISKI !
Algus on tehtud !

Kui mobiiltelefonide vastu oleks omal ajal olnud samasugune vastuseis kui elektriautol praegu,  oleks meil täna..... ?




Comments (23)

Mis imeloom on "Zero Emission Vehicle", ehk elektriautodest lähemalt.

Enamustele inimestele seostub sõna "elektriauto" kas mingi kummalise välimusega ja kalli imemasinaga, mida vaid rikkurid endale eputamiseks saavad lubada või siis plastmassise ja Eesti kliimasse mittesobiva "rollerautga". 
Ühesõnaga - ei midagi asjalikku ja praktilist, pigem ulmevaldkonda ja prototüüpidesse jääv "futuauto".



        



Tuleb "tuttav ette", kui neid pilte vaadata ?
Samas "lipsab" meie uudistest vahetvahel läbi ka mõni asjalikum kirjutis, kus räägitaks elektriautodest (Zero Emission Vehicle", mida ka tõepoolest autoks võib nimetada. 
Kui sellel aasta lõpus müüki saabuvat Peugeot iOn´i  võib tähte närides veel kuidagi välimuse järgi sinna "futu" või "ufoautode" sekka surada


Siis Nissan Leaf, Opel Ampera ja Ford Focus EV või siis ZEV CT1510 näevad välja nagu täiesti tavalised "normaalsed" autod.

 





Uurisin  Eestis elektriautodega tegeleva "OÜ ZEV" tegevjuhi Teet Randma käest, mis "imeloom" see elektriauto siis tegelikult on. 
Uurisin lähemalt elektriauto kasutusega seonduvate kulude, reaalse kilomeetrihinna, laadimise ja muu vajaliku kohta. Lähitulevikus on plaanis üks elektriauto ka "Puhta Elu" kasutusse võtta ja sellega natukene sõiduproovi teha. 


Nüüd siis kõigest lähemalt. 

* Kas Elektriauto on pigem "rikaste lõbusõiduk" või on tegemist mõistliku sõidukiga, mille peale ka tavaline pereisa võiks mõtelda ?

Elektriauto on tavalisele linnasõiduautole täiesti mõeldav alternatiiv. Sellega sõitmine ei ole küll päris tasuta (isegi kui kasutad laadimiseks isiklikku tuulikut või päikesepaneeli), kuid kindlasti on majanduslikkus mõttes tegemist mõistliku alternatiiviga, mitte lihtsalt "rikaste mänguasjaga".

* Kui suur on elektriauto sõidukulu ?

Pliiakudega
1T elektriauto koos akude eluea pikendajaga (uus tehnoloogia, mis meil nüüd testitud ja teeb imesid) on sõidukuluks kuskil 30senti/km. Sellest ca 10 senti on elektrikulu ja 20 senti on akude kulu.

Liitiumakudega on sõidukulu kallim seoses akude suurema sõidukuluga - ca 60 senti/km.

Võrdluseks on ühe kilomeetri hind 8L/100km bensiiniautoga (suhteliselt säästlik linnasõit) 17,25 bensiinihinnaga 138 senti.

Seega - kui sõiduauto aastane läbisõit on 10 000km (ca 30km/päevas), säästab pliiakudega ca 11 000 EEK ja liitiumakudega ca 7800 EEK aastas.
Suurema läbisõidu puhul on ka sääst suurem. Näiteks 70-80 km päevase läbisõidu puhul, on sääst ca 30 000 EEK pliiakudega ja 21 000 EEK liitiumakudega aastas.

* Millised on elektriauto hoolduskulud ?


Elektriautol on küll veermikuga seotud hooldused (piduriklotsid, amortisaatorid jne.), aga mootoriga seotud hooldused praktiliselt puuduvad. Mõned mootorid on harjadega, siis tuleb iga 15 000 tagant harju vahetada, enamus on tänapäeval aga harjavabad mootorid - sellel on iga 100 000 tagant laagrite vahetus.
Muud hooldust ei ole.
Akude vahetamist käsitlesime juba sõidukulus.

* Kuidas käib laadimine ja kui kaua akud vastu peavad ?


Laadijad on täisautomaatsed - ei pea muretsema selle pärast eriti - pistik külge ja kui akud on täis, lõpetab laadija oma töö ning lülitub välja. Mingit "balansseerimist" mõned laadijad teevad, aga see on väikse vooluga.
Laadimine toimub tavalisest "võrguvoolust" 220V 16A. Ühe laadimisega sõidab auto (sõltuvalt akupakist) 100 - 150 Km, mis peaks olema piisav nii linnasõitudks kui ka linna-lähi sõitude puhul.

Liitiumakudega ei ole oluline pidev laadimine - pliiakud on selles suhtes tundlikud. Liitiumaku kasutus on nagu mobiilil - mäluefekti enam ei ole, vahet pole kuidas laeb. Samas on liitiumakud kordades kallimad.

Pliiakusid võib laadida ka lühiajaliselt - liitiumakusid väidetavalt võib, kuid nii põhjalikud testandmed meil liitiumi kohta puuduvad. Soovitaks siiski pikemaid laadimisi kui 30 minutit liitiumiga. Samas eks alati ole mõistlik akud ikka võimalikult täis alati hoida.

Laadimistega akude eluiga pikkamööda väheneb. Akude eluea lõpuks loetakse mahtuvuse vähenemine 75% peale algsest.

* Kas akusid saab laadida vajadusel ka näiteks bensiinijaamades ?

Otseselt sellist teenust veel ei pakuta. Statoil ei luba laadida - samas Lukoilis olen laadinud. Oleneb ilmselt
teenindajatest ja oma suhtlusoskusest :)
Rootsis on laadimispunkte juba päris palju ja näiteks Portugalis tahetakse Lissaboni-Porto kiirtee laadimispunktidega katta 2011. aastaks.

* Talvel ja külmaga sõitmine ?

Me teeme autosid ka akude termoisolatsiooniga ja eraldi salongisoendiga (üldiselt bensiini või gaasi soendi talveks). Autosid saab kasutada seega aastaringselt - ise vähemalt kasutame.
Esituled mõjutavad läbisõitu/energiakulu 5% , kuid meil on olemas ka tootevalikus LED päevasõidutuled, millega ei ole seda probleemi.

* Elektriautot saab ka ise ehitada ?

Koversioon, ehk tavalisest autost elektriauto ümberehitamine annab kõige parema ning unikaalsema lõpptulemuse. Tänaseks oleme teinud näiteks elektrimootoriga Pobeda ja VW Golf.
Konversiooni puhul me pakume 18kw ja 24kw (max võimsus) AC 72V harjadeta komplekte. VW Golfis kasutasime 6,5kw lahendust ning 6x150Ah12V akusid.
Tegime akude soojustuse ning salongi soojendus pandi bensiinilt. Kokku läks maksma kliendile 175 000 EEK.

Täna saame me isegi vist nõks odavamalt teha - saame odavama hinnaga komponente. Juhul kui soovid täitsa ise ehitada, siis lähevad veel ka tööde rahad maha.


Kirjavahetuse alusel kokku pannud:
Toomas Toimeta, "Puhas Elu"

***

Lõpetuseks.

Loodetavasti hakkab ka Eesti teedel järjest rohkem liikuma osaliselt või täielikult elektri jõul liikuvaid sõidukeid, kindalsti oleks suureks "abimeheks" see, kui nii meie bensiinijaamad kui ka näiteks linnavalitsused hakkaksid rohkem mõtlema elektriautode laadimisvõimalustele ja seeläbi oluliselt puhtamale ja müravabamale linnakeskkonnale.

Ootan juba huviga Eesti meedias uudised stiilis "Nüüd saab ka Statoili bensiinijaamades elektriautosid laadida" või "Pärnu linnvalitsus katab kesklinna elektriautode laadimispunktidega".

Ja veel.

Et ennetada juba eos etteaimatavaid kommentaare stiilis: "elektriauto on mõttetu, sest sellega saab sõita vaid 100-150 km" jms.
Sama rumal ja kohatu oleks kurta, et tavaline sõiduauto jääb maastikul hätta või suure maasturiga ei mahu linnas parkima !
Igal sõidukil oma koht ja eesmärk ja keegi ei ootagi Honda Civicult Toyota Landcruiseri läbivusvõimet. Elektriauto sobib igapäevasõidukiks inimestele, kes teeva kõik või suurema osa oma sõitudes linnas ja või linnalähistel ning kasutavad kaugeteks sõitudeks kas ühistransporti või siis on peres lisaks veel ka teine, nn. "tavaline" auto.

Tahes tahtmata meenub üks netiavarustest meelde jäänud kommentaar seoses mujal Euroopas väga populaarsete väikeste linnaautodega (Aygo, IQ, Yaris, Smart jne). Ikka ja jälle "virises" keegi, et need on kautud autod, sest pagasiruum on liiga väike ja üleüldse ei mahu sinna autosse midagi. Seepeale ütles keegi kuldsed sõnad: "iga auto ei saagi olla mõeldud selle jaoks, et sinna mahuks lisaks juhile veel nädala toidumoon, koer, kolm last, kummipaat ning ratastoolis vanaisa..."

Mõtelge rohelise(ma)lt !























Comments (11)